رفتن به بالا

درباره ما

درباره دانشگاه شهید چمران اهواز

افتخارات عظیم و با­شکوه تاریخ تمدن و فرهنگ ایران زمین، بیانگر وجود مراکز دانش در انواع علوم بوده است. مراکز برجسته علمی همچون دانشگاه جندی شاپور در استان خوزستان که در سال پانصد و سی میلادی تأسیس یافت، دلیلی براین مدعاست. پس از پیروزی ایرانیان بر امپراطور روم، یکی از پادشاهان ساسانی(شاپوراول) دستور بنای شهر جندی شاپور را در ۱۸ کیلومتری جنوب غرب دزفول صادر کرد. وی بر این شهر نام بهاندیو یعنی بهتر از انطاکیه (پایتخت روم شرقی) را نهاد. سپس در این شهر، دانشگاهی به همین نام تأسیس گردید. درآن ایام علوم مختلفی ازجمله پزشکی، فلسفه، الهیات، ریاضیات، موسیقی، کشورداری و کشاورزی دراین دانشگاه تدریس می­شد. بر این اساس گفته می-شود که دانشکده­ی پزشکی دانشگاه جندی شاپور به عنوان یکی از قدیمی­ترین دانشکده­های پزشکی جهان مطرح بوده است و دانشمندان زیادی از ملیت­های ایرانی و هندی درآن تدریس می­کرده­اند و توسط آنان چندین کتاب پزشکی به زبان پهلوی ترجمه گردیده است.

پس ازآن دوره­ی چشمگیر، حیات دوباره دانشگاه از سال ۱۳۳۴ هجری شمسی با ایجاد دانشکده کشاورزی و پذیرش ۴۰ دانشجو در دوره جدید آغاز شد. سپس در سال ۱۳۳۵ مقدمات ایجاد دانشکده پزشکی فراهم آمد و به­تدریج سایر دانشکده­ها از آن پس فعال شدند. تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ این دانشگاه نزدیک به ۴ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در ۴۰ رشته تحصیلی در مقطع لیسانس و ۱۷ رشته تحصیلی در مقطع فوق لیسانس داشته است. پس از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی این دانشگاه یکی از پایگاه­های اصلی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس به شمار می­رفت و مقر اصلی شهید دکتر چمران بود. پس از به شهادت رسیدن این سردار بزرگ و به پاس بزرگداشت نام و خاطره آن مرد، نام دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه شهید چمران اهواز تغییر یافت.

در حال حاضر دانشگاه شهید چمران دارای ۱۳ دانشکده با ۵۳ گروه آموزشی شامل ۲۲ گروه علوم انسانی، ۷ گروه علوم پایه، ۷گروه فنی و مهندسی، ۱۳گروه علوم کشاورزی و دامپزشکی و ۲گروه هنر می­باشد. این گروه­ها مجموعاً شامل ۳ رشته در مقطع کاردانی، ۵۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۰۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد، ۵۹ رشته در مقطع دکتری تخصصی و یک رشته در مقطع دکتری حرفه­ای هستند. بیش از ۵۰۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول آموزش و پژوهش هستند که حدود ۸۰ درصد از آنها دارای رتبه استادیاری و بالاتر می­باشند. هم­چنین بیش از ۱۶ هزار دانشجو از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی در این دانشگاه مشغول تحصیل اند که از این تعداد ۴۰۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند. از سال ۱۳۹۱ واحد پردیس دانشگاهی راه اندازی گردیده و در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز در این واحد مشغول به تحصیل هستند. شایان ذکر است که در حال حاضر دانشگاه شهید چمران اهواز با در اختیار داشتن فضای آموزشی بسیار وسیع و مناسب یکی از چهار دانشگاه بزرگ کشور و بزرگ­ترین دانشگاه در جنوب غرب کشورمان به شمار آمده و در زمره دانشگاه­های جامع کشور قرار دارد.

درباره انجمن علمی دانشجویی علوم و مهندسی آب

انجمن‌های علمی دانشجویی یکی از تشکل‌های خودجوش دانشجویی در حوزه‌های علمی و فرهنگی دانشگاه می‌باشند که در دهه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و در مسیر تولید علم از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته‌اند. انجمن‌ها، مجموعه‌های سیالی هستند که بر اساس توافق و شرکت داوطلبانه گروهی از دانشجویانِ فعال در امور آموزشی، در یک رشته علمی شکل می‌پذیرند. این تشکل با هدف فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای ظهور استعدادها، خلاقیت‌ها و شکوفایی علمی دانشجویان؛ نهادینه ساختن فعالیت‌های فوق‌برنامه علمی و مطالعاتی؛ شناسایی دانشجویان مبتکر و پژوهشگر به منظور حمایت و نیز بهره‌گیری از آنان برای ارتقای فعالیت‌های علمی پژوهشی دانشگاه؛ پرورش توانایی انجام فعالیت‌های گروهی در دانشجویان و کسب تجربه‌های اجرایی و مهارت‌های کارآفرینی توسط آنها؛ در ساختار فرهنگی دانشگاه‌ها تعریف شده‌ است.

انجمن علمی علوم و مهندسی آب فعالیت های مختلفی در زمینه های علمی پژوهشی صنعتی آموزشی و… دارد.این انجمن متشکل از هفت تن از دانشجویان دانشکده علوم و مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز که به انتخاب دانشجویان دانشکده می باشد. علاوه بر این اعضا ده ها تن از دانشجویان دانشکده نیز در فعالیت های انجمن شرکت دارند.

انجمن علمی دانشجویی امکانی است برای تمرین داوطلبانه فعالیت‌های علمی در قالب کارِ گروهی؛ دانشجویان با اهداف علمی و تخصصی گرد هم می‌آیند و با فعالیت در انجمن‌های علمی ضمن ترویج و تعمیق فضای علمی در دانشگاه‌ها، زمینه رشد خود را نیز فراهم می‌آورند. انجمن علمی ضمن آن که امکانی است برای تعمیق و ترویج علم در فضای دانشگاه، فرصتی برای پیاده‌سازی آموخته‌ها و مشاهده نتایج آن در عمل نیز هست. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که دانشجوی فعال در انجمن‌های علمی را فردی بدانیم که بمراتب نسبت به هم‌کلاسی‌های خود توانمندتر و باتجربه‌تر است؛ توانمندی‌هایی از جمله:

– مهارت کارِ گروهی

– مهارت تبدیل ایده به عمل

– مهارت ارتباط

– مهارت مدیریت و اجرا

– مهارت تامین هزینه‌های مالی

– مهارت هم‌اندیشی، آزاداندیشی و تفکر انتقادی

از جمله فعالیت های این انجمن علمی می توان به فعالیت در زمینه های پژوهشی و تولید علم، توانمند سازی دانشجویان جهت ورود به حرفه، ترویج تفکر کارآفرینی در بین دانشجویان، افزایش انگیزه بین دانشجویان جهت شرکت در فعالیت های فوق برنامه درون دانشگاهی و نشر فصلنامه علمی فرهنگی اشاره نمود لازم به ذکر است که این فعالیت بدون همکاری دانشجویان دانشکده میسر نبود.

در این قسمت تصاویری از برنامه‌های انجمن علمی دانشجویی علوم و مهندسی آب را مشاهده می‌فرمایید